ŽIJ TAK ABYS MOHL NA KONCI ŽIVOTA ŘÍCT, ŽIL JSEM

Chemie a potrava člověka

21. června 2007 v 13:20
Mezi základní projevy života patří přijímání potravy. V potravinách jsou látky nezbytné k udržení životních pochodů ( k růstu a obnově tkání, k získávání energie pro duševní a fyzickou činnost), pro udržení tělesné teploty a pro zajištění všech dějů, které probíhají v organismu.
Nejdůležitější složkou potravin jsou živiny. K živinám patří bílkoviny, tuky a sacharidy. Důležitými složkami potravin jsou i voda, minerální látky a vitaminy.
Potraviny často obsahují i pochutiny. Jsou to látky pro lidský organismus postradatelné. Zlepšují např: chuť potravy, podporují trávení ( např: různá koření) a zvyšují tak celkový požitek z jídla.
SACHARIDY- jsou pro člověka hlavním zdrojem energie, která se uvolňuje při oxidaci glukosy složitými reakcemi, přičemž konečnými produkty jsou oxid uhličitý ( co2) a voda (H2O). Pokud používáme velké množství sacharidů, mění se v našem těle na tuky. Kromě sladkých sacharidů- cukrů ( např: glukosy, fruktosy, sacharosy) využívá naše tělo z potravy především polysacharid škrob. Ten je obsažen hlavně v obilovinách, rýži a bramborách.
V současnosti se často mluví o vláknině, kterou obsahují v různém množství potraviny rostlinného původu.Tvoří ji především nestravitelná celulosa. Přesto, že byla považována za zbytečnou složku potravy, má význam pro trávení. Váže škodlivé látky, přijímané potravou i vznikající při trávení a pomáhá k jejich vyměšování.
TUKY- jsou v potravě obsaženy v mase , mléce ve vaječném žloutku a v semenech rostlin. Tuky nespotřebované v těle pro uvolnění energie se ukládají v tukových tkáních těla jako ,, zásobní látky". Měli bychom omezovat jejich množství v potravě a dávat přednost tukům rostlinným před tuky živočišnými. Jsou lépe stravitelné a neobsahují cholesterol, který je ve větším množství škodlivý. Vhodné jsou např: olej olivový, slunečnicový, podzemnicový a margariny.
BÍLKOVINY- tvoří podstatnou část buněk všech organismů. Protože lidský organismus si nedokáže řadu nezbytných bílkovin vytvořit sám, musí je a nebo jeho složky přijímat v potravě. Patří k k nepostradatelným živinám hlavně v době růstu.
Bílkoviny jsou obsaženy v mase, mléčných výrobcích,ale i v sóji a luštěninách. Nechybějí však ani v pšenici, rýži, kukuřici, a dokonce ani v ovoci a zelenině.
MINERÁLNÍ LÁTKY- v potravě jsou nezbytné například ke stavbě kostí, k tvorbě tělních tekutin a ke správné funkci některých žláz. Tělo člověka žijícího ve zdravých podmínkách obsahuje asi 35 vázaných prvků. K nejvýznamnějším z nich patří vázaný sodík, draslík, vápník, hořčík, železo, fosfor a síra.
Pro správnou funkci organismu je také důležitý příjem látek, které souhrně nazýváme vitaminy. Jejich nedostatek vyvolává vážná onemocnění a může způsobit i smrt. Patří k nim:
- Vitamin A. Je obsažen zejména v rybím tuku ( v másle, ve špenátu, v rajčatech, aj.).
Jeho nedostatek vyvolává šeroslepost a náchylnost k zánětům.
- Skupina vitaminů B. Jejich nedostatek se projevuje zejména záněty nervů, poruchami růstu a chudokrevností. Jsou obsaženy v obolovinách, ve vnitřnostech, v mase, v luštěninách, v některých zeleninách ( např: ve špenátu, v rajčatech) a v droždí.
- Vitamin C. Chrání tělo před infekcemi, zejména chřipkového rázu, zlepšuje hojení ran, působí proti skleróze i rakovině. Jeho nedostatek se zejména v předjarním období projevuje ,, jarní únavou". Vitamin C je hlavně v čerstvé zelenině a ovoci ( např: petrželová nať, černý rybíz, zelená paprika, citron, pomeranč, kedlubny, jahody.) Vitamin C se ničí vzdušným kyslíkem, při styku s kovy, světlem a vyššími teplotami. Jeho obsah klesá také delším skladováním. Poměrně dobře se ucová v mražených potravinách.
- Vitamin D. Podporuje tvorbu a udržování kostí ( vitamin proti nemoci kostí zvané křivice.) V těle se tvoří v povrchové tukové vrstvě účinkem ultrafialové složky slunečního záření. Je obsažen v rybím tuku, ve vaječném žloutku, v másle a v droždí.
POTRAVINY- jsou látky, které musí organismus přijímat pro udržení svého života. K základním složkám potravin člověka patří sacharidy, bílkoviny, tuky, voda, minerální látky a vitaminy.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 ivuska8 ivuska8 | E-mail | 21. června 2007 v 13:24 | Reagovat

pajus to je mazo!!!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama